Keresés ebben a blogban

2013. február 24., vasárnap

Szelídítsünk szörnyet! - Mit tegyek, ha féltékeny vagyok a páromra?




Férfi és nő sosincs egyedül a világon. Mindig akadnak személyek, akiket érdekesnek találhat a társa vagy, aki felfigyelhet kedvesére. Ha nem kételkedik önmagában és párját boldognak látja, kapcsolatuk pedig jól működik, bárki tűnik fel a színen, az esetleges kapcsolati féltékenység mindig kezelhető marad, és nem okoz különösebb problémát. Ha azonban állandó bizonytalanság érzés kínozza, és visszatérő féltékenységi jelenetekkel okoz kellemetlen pillanatokat párkapcsolatában, tartson önvizsgálatot!


Tudatosítsa magában, hogy a féltékenység megoldásának kulcsa önmaga! Ön tud tenni, hogy a kapcsolat megromlásáért vállalja saját felelősségét és megtegye a szükséges lépéseket a pozitív változás érekében. Ne csak a másikban keresse a hibát! A visszatérő frusztráció, szorongás, és kishitűsége okait önnek kell kezelnie saját magában.

A féltékeny fantáziák és a szerelemféltés indulatai rossz tanácsadók, akárcsak a harag. Ahogy a helyes agresszió- és indulatkezelés esetében, úgy a féltékenység kapcsán is fontos az érzések kordában tartása. Tekintse végig az indulatkezelés fortélyait és alkalmazza őket a féltékeny indulatok megfékezésére is!

Ha megjelenik a féltékenység kínzó érzése, ne fojtsa el! Figyelje meg és tudatosítsa, ami történik! Ossza ketté a féltékenység érzését és a tudatos figyelmet! Azonosuljon a tudatos figyelemmel! A rendszeres meditáció segít abban, hogy könnyebben vegye át az irányítást érzései felett.

Lássa féltékeny önmagát kívülről! Idézze fel testtartását, gesztusait, arckifejezését, hallgassa mondatait, mintha kamerán keresztül figyelné saját magát! Legyen őszinte! Milyennek látja azt az embert, aki most megjelenik lelki szemei előtt?

Ha féltékenységi fantáziák kínozzák, és élénk jelenetek peregnek a szeme előtt, hogyan csalja meg párja, helyezzen kék szűrőt lelki szemei elé és szemlélje úgy felkavaró képzeleti képeit! Meg fog lepődni, milyen hamar csillapodnak majd féktelennek ható érzései.

Lássa partnere szemével önmagát! Milyennek látja féltékeny viselkedését partnere szemszögéből? Mit élhet át a párja, amikor féltékenységével kínozza őt? Legyen érzékeny a másik nézőpontjára és ne feledkezzen meg arról, hogy a féltékenység természeténél fogva én-központú látásmódot erősít meg!

Elevenítse fel legszebb emlékeit társával, amikor boldognak látta őt! Mit szeret benne a legjobban? Mikor érzik felhőtlenül magukat egymás társaságában? Mit tudna tenni, hogy párját felvidítsa?

Személyesítse meg a féltékenységet és elegyedjen vele párbeszédbe! Ne feledkezzen meg arról, hogy személyiségének tudattalan része okozza a féltékenységét! Lépjen kapcsolatba ezzel a titokzatos lénnyel és kössön vele barátságot! Vizualizálja lelki szemei előtt a féltékeny én-részt, szólítsa meg, nyugtassa meg vagy lágyítsa meg! Ez a rész jó szándékú, egyetlen célja, hogy kapcsolatát védelmezze. Magyarázza el az én-résznek, hogy ez a munkamódszer párkapcsolatának inkább árt, mint használ, és sokkal inkább mint kreatív tanácsadóra van rá szüksége. Ápolja ezt az új barátságot!

Tanulja meg egyedül is jól érezni magát! Ha az egyedüllét örömtelivé válik, igénye lesz arra, hogy ne csupán a párja társaságában érezze jól magát, és partnerének is jobban fog hiányozni a közösen eltöltött idő.

Ha a szerelmi féltékenységnek valós alapja van, legfőbb ideje szembenéznie azzal, miért romlott el a párkapcsolata és ebben mi az ön része. Ha nem tesz azért, hogy felszámolja a létező háromszög kapcsolatot és helyreállítsa a hiányzó intimitást párkapcsolatában vagy szükség esetén kilépjen belőle, méltatlan helyzetbe kerül, amely hosszú távon tartósan rombolja önértékelését.

Kérje pszichológus segítségét és tapasztalja meg az egyéni pszichoterápia lehetőségeit! A feltáró terápiák a féltékenység személyes élettörténetben fellelhető okaira összpontosítanak. A múltbéli élmények, meghatározó gyermekkori kapcsolatok, traumákra, és az ezek talaján kialakuló személyiségsérülések, hibás kapcsolati minták, irreális elvárások kerülnek fókuszba. A terápia folyamata ezek feltárásából és korrekciójából, új kapcsolati minták kialakításából, ezzel egyidejűleg a személyiség fejlődéséből áll. A relaxált állapotban végzett imaginatív terápiák (KIP, NLP) fokozzák a gyógyulás hatékonyságát.

A kapcsolati nehézségekre párjával közösen is kereshetnek megoldásokat! A párterápiás elméletek azt hangsúlyozzák, hogy a féltékenység jelensége a pár együttes terméke, így a terápia a felek közös erőfeszítésén alapszik. A nehéz életszakaszokkal történő közös, sikeres megküzdés erősíti a pár kapcsolatát és a felek biztonságérzetét. A nyílt, őszinte kommunikáció, a rejtett érzések feltárásának képessége, a kapcsolat intimitásának fokozódása a féltékenység érzését lecsendesíti, a biztonság érzését fokozza.

Fedezze fel a csoportterápia hatékony módszereit! 
A pszichodráma a féltékenység személyes élettörténetben fellelhető okainak csoportterápiás gyógymódja. A pszichodráma hosszabb és rendszeres elköteleződést igényel zárt csoportban, a családállítás egyszeri alkalommal zajlik, amely néhányszor szükség szerint megismételhető.
A nem szűnő féltékenység hátterében transzgenerációs okok is megjelenhetnek, amelyre a családállítás deríthet fényt. Ha a korábbi generációk élettörténetében szintén megjelent a féltékenység, a megoldatlan érzelmi teher legyűrűzhet a személyes élettörténetbe, amely tudattalanul fogva tarthatja az egyént a jelenben is. A teher feloldásával oldódhat a kínzó féltékenység érzés.

ETS.

Ajánlott irodalom: 
Cora-Besser Sigmund: Féltékenység nélkül… Bioenergetic Kiadó
Dr. Pálvölgyi Rita: A féltékenység mögé nézve

Kérdés az olvasóhoz:


Ön hogyan kezeli féltékenységét?




Egyéni és párkapcsolati tanácsadás



13 megjegyzés:

  1. Mi van akkor, ha a féltékenység hasznos érzés? Úgy, mint a fájdalom, ami vészjelzőként segít életbemaradni. Nem gondolod, hogy a féltékenység, mint vészjelző, segítheti a kapcsolat életbenmaradását?

    J.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Valahogy így. Persze mondhatsz vagy mondhatok bármit annak akit éppen kínoz a féltékenység, mert az a szerelem része, vagyis totál irányíthatatlan amikor beindul. That`s life.

      J.

      Törlés
    2. Fontos felvetés. A féltékenység akkor lehet pozitív hatású, ha segíti a párkapcsolat fejlődését. Ahogy az indulat és agresszió is hasznos lehet, ha szükséges változásokat katalizál. Egyrészt jelezheti az önismereti munka szükségességét, illetve azt, hogy nem kielégítő a párkapcsolat, vagyis változásra van szükség. Jó példa Milan Kundera: A lét elviselhetetlen könnyűsége című regénye arra, hogyan lehet állandó része a féltékenység egy kapcsolatnak, ha a férfi bár elkötelezett, mégis szeretetőket tart. A regényben a vidéki magány marad a megoldás, ahol nincs kísértés. Fontos kérdés, milyen ára van annak, hogy egy olyan kapcsolathoz ragaszkodom, ahol veszélyben kell élnem?

      Törlés
  2. Érdekes téma.
    Előbb elolvasom. :)

    VálaszTörlés
  3. A féltékenységnek lehet az oka, hogy nem stabil az ember, vagyis nélkülözi a belső tartást, ezáltal ide-oda imbolyog, sok befolyást magáévá tesz, és ez mind hatással van rá.

    A belső stabilitás hiánya bizonytalanná tesz.

    VálaszTörlés
  4. Én sokszor rádöbbenek, hogy a féltékenység sokszor egy ettől "független" belső rossz állapot kivetülése. Mikor nem vagyok jóban magammal, akkor tudat alatt keresem és megteremtem azokat a bizonyos fájó pontokat, amin tovább örlődhetek. Ez egy szerelmes kapcsolat esetében nyilván a kedvesemen keresztül jelenik meg, és hát igen, kevés olyan kínzó dolog van, mint a féltékenység. Szóval simán lehet az önszabotálás jele a féltékenység, "nevet adunk a belső ördögnek". És ilyenkor a partner tehetetlenül áll, hisz a legirreálisabb dolgok, évekkel ezelőttről készült fényképek, félreértett szavak lehetnek a féltékenység "forrásai" (persze valójában ezek mi magunk vagyunk). Ugyanakkor a valós, és a belső "rossz-ból" adódó féltékenységet néha könnyű megkülönböztetni... Egy konkrét eset: a hétvégén szórakozni mentünk a baráti társasággal, ahol egy lány, aki már korábban is sajnálkozva közölte barátommal, hogy kapcsolatban van, részegen megint megpróbált közeledni felé. Nem járt volna amúgy sem sikerrel, de mégis felhúzott a helyzet (főleg a lány tiszteletlensége), így mikor párom mellé ült, akkor felkeltem korábbi helyemről és közöltem vele mosolyogva, hogy ne haragudjon, de ez a hely már foglalt. Remegtem a dühtől, mégis sokkal jobban éreztem magam utána. Mert tudtam ténylegesen cselekedni ebben a helyzetben. A kínzó féltékenységben a legrosszabb, hogy az ember a fejében bezárva kell ezzel megküzdenie.

    VálaszTörlés
  5. mit tegyek hogy ne legyek féltékeny

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A féltékenység szorításából nem könnyű szabadulni, azonban fontos szem előtt tartani, hogy nem az a cél, hogy soha többé ne legyen féltékeny. Minél inkább szabadulni akarunk egy érzéstől, annál makacsabbul ragaszkodik hozzánk. A kérdés az, hogyan tudja kezelni a féltékenységét, ami jelenleg a hatalmába keríti és mire van szüksége a változáshoz. Ehhez fontos tisztázni a féltékenység pontos okát, csak ezután lehet választ adni a „hogyan” kérdésére.

      Törlés
  6. Sziasztok!

    Nekem sajna keresztem a féltékenység. Lényegében, 1-2 kivételtől eltekintve mindegyik kapcsolatomban megcsalt a kedvesem. Most 37 évesen van mellettem egy olyan Nő, akiben valójában hiszek, és tudom, hogy nem csalna meg, mégis féltékeny vagyok, annyiszor történt már meg ez velem, mielőtt Őt megismertem. Beszélgettünk is erről, nyílt titok nálunk. Hinni és bízni a másikban. Nyilvánvaló és logikus. De az előtte lévő párjaimnál is az volt, mégis megcsaltak, és sosem fogom elfelejteni, amikor sírva hazudott a szemembe az én kedvesem... Szóval, úgy 20 év alatt begyűjtött, ilyen jellegű tapasztalatokkal a hátam mögött, nehéz elhinni... Hinni és bízni.


    Javaslata van-e itt valakinek, eme féltékenység kezelésére?

    Üdv: Gábor

    VálaszTörlés
  7. Kedves Gábor!

    Tapasztalataim szerint a korábbi sérülések miatt kialakult bizalmatlanság gyógyulásához sok idő kell. Nagyon fontos, hogy a megfelelő partner ebben társ és kísérő legyen, ami az elmondottak alapján most végre lehetségessé vált. Ennek ellenére gyakran visszatér az aggódás és a nyugtalanság, hiszen rögzültek azok a tudattalan, félelmi reakciók - amik mintegy védelmi berendezésként működve - folyamatos riadókészültséget tartanak fenn. A szív nyugtalanságát, az aggódást a szívmeridiánra ható chi-kung gyakorlatokkal, légzőgyakorlatokkal, gyógyító célformulákkal érdemes stabilizálni. A légzőgyakorlatokkal kombinált speciális imaginációs gyakorlatok is sokat segíthetnek az érzelmi stabilitás megerősítésében. Ha elküldi nekem az email címét, szívesen küldök hanganyagot és gyakorlatokat, amit használni tud. A rendszeres meditáció is sokat segít abban, hogy a károsan ható gondolatmintázatoktól sikeresen megszabaduljon. A kitartás, a rendszeres gyakorlás elengedhetetlen.

    VálaszTörlés
  8. Sziasztok! Szoktak ojan gondolataitok leni hogy most ha nemteszem szova pancser leszek nekik es nevetnek rajtam?

    VálaszTörlés
  9. Mi a kedvesemmel3eve vagyunk együtt. Fel eve jegyesek. Nincs féltékenység de szeretnek tanácsot kerni. Gábor vagyok 30éves a kedvesem Dorina ő 22. Rengeteget járattuk a gondolatainkat a 3mas sexen. Bevonni egy férfit 3. Nak es ezt nemrég ki is próbáltuk. Mar a 3. Alkalomnal járunk. De féltékenykedés nincs. Viszont a 3. Fiu szeretne a párommal 3masban lenni ugy hogy nem.en vagyok a 3. Hanem a haverja. Es itt megaltunk. Nemtudjuk mi legyen. Ötlet?egy alkalommal csak

    VálaszTörlés